Evaluatie grote dorpsraad/de burgerdialoog 10/9/2024
- Merci nogmaals aan iedereen voor ieders bijdrage vanaf idee van de enquête, flyeracties, toog, opkuis, … Een eerste project dat we trots mogen afsluiten (en met resultaten verder aan de slag kunnen)
- Tevreden met opkomst.
- Tevreden met moderatie en betrokkenheid van de inwoners.
- Duidelijke meerwaarde omdat het de mening van de bewoners expliciteert en zo mee de politiek stuurt in de richting van de vraag van de burgers.
- We kijken uit naar het nieuwe strategische plan.
- De volgende keer kunnen we de resultaten van de huidige partijprogramma’s meenemen.
Kermissen – Vragen van de gemeente (schrijven 21/10)
- Opmerking 1: Wij bevragen de betrokken verenigingen. De gemeente deed dat niet. Marga Callebaut mailde ons dat de gemeente immers de gegevens van deze organisaties niet heeft.
- Opmerking 2: Dorpsraad Herzele doet bevraging online.
Vinden onze inwoners het een meerwaarde om twee kermissen te hebben? – Indien neen, welke van de twee kermissen zouden ze het liefst behouden?
- De dorpsraad vindt elke activiteit die mensen in onze dorpen samenbrengen de moeite waard in het kader van het behouden en versterken van het sociale weefsel. Het is ook een mogelijke inkomstenbron om de werking van onze verenigingen te bestendigen.
- Dat neemt niet weg dat de opkomst heel volatiel en vaak laag is. Het is in de eerste plaats aan de betrokken verenigingen om te beslissen wat ze willen doen. Onze twee kermissen worden immers niet door de dorpsraad, maar door andere verenigingen gedragen.
Zijn er suggesties of tips m.b.t. de organisatie van de kleinere kermissen in uw gemeente?
- We stellen ons de vraag wat de gemeente zelf wil en vooral kan doen om de kermissen te helpen. We zien dat er middelen van de gemeente gaan naar nieuwe activiteiten in het centrum terwijl bestaande activiteiten in het verdomhoekje terechtkomen. Wil de gemeente meer reclame maken voor de kermissen? Dan bedoelen we ook buiten de gemeentegrenzen. Als er een bepaalde zekerheid is voor organisatoren van randactiviteiten zullen ze die waarschijnlijk ook sneller organiseren. Ook een mager jaar kan dan makkelijker worden opgevangen. Concrete gesprekken tussen de gemeente en de verenigingen en de brouwer lijken ons nuttig. De brouwerij is de ideale locatie om een terras te organiseren bij de gerestaureerde kiosk.
- We zouden als dorpsraad graag een markt voor lokale boeren, zelfstandigen en kunstenaars organiseren. Zo geven we ook zuurstof aan lokale ondernemers. Ook straatartiesten zijn een mogelijkheid. Een project over de (recente) geschiedenis van het dorp zou de (ex-)dorpsbewoners ook uit hun kot kunnen lokken. Zo zijn er zonder twijfel nog veel mogelijkheden. Kent de gemeente zelf nog good practices?
- We vragen ons af welke zaken we gratis kunnen gebruiken van de gemeente. Denk aan elektriciteit, raderwerken en eventueel tenten. Ook graag geen contributie voor de standhouders. Het plein zou ook verkeersvrij kunnen gemaakt zijn. Dit kan zowel in september of in april. Dat hangt af van wat de huidige verenigingen willen. Wij zouden in elk geval niet zelf drank of andere zaken verkopen. Dit is de rol én de inkomstenbron van de verenigingen en zelfstandigen.
- Er zijn vele originele mogelijkheden om volk te trekken naar een kermis. Denk aan ‘vélo musique’, ‘kapellekestocht’, reuzen (Livinus!)… De dienst toerisme moet daar wel haar ondersteunende en coördinerende rol opnemen.
- Bij een contact op 05/08/2024 met Marga Callebaut bleek dat de gemeente nog geen info had over mogelijke marktkramers op de septemberkermis. We zouden daar wel nog nieuws over ontvangen zodra het mogelijk was. We kregen echter geen info meer. Mevrouw Callebaut maakte eerder al gewag van een moeilijke informatiedoorstroming naar haar toe. Graag snelle en open communicatie zodat wij ook onze rol kunnen spelen in het maken van reclame. De toeristische dienst, HZ,… kunnen zeker nog proactiever werken qua reclame. Ook buiten Herzele.
- Ons lijkt het goed als de gemeente zowel op de borden in het centrum als op een zichtbare plaats op het dorpsplein een mogelijkheid voor reclame voor de activiteiten van de kermissen mogelijk maakt. Nu moeten verenigingen daarvoor terecht bij privé-eigenaars. Cf. onderstaande weergave van contact op 05/08/2024 met Marga Callebaut: Verenigingen mogen blijkbaar geen reclame aan de kiosk hangen. Waar mogen ze wel een reclameaffiche hangen zodat mensen die op het dorpsplein passeren ze kunnen opmerken?
- Marga: Dit klopt inderdaad. De kiosk maakt deel uit van een beschermd dorpsgezicht en kan niet gebruikt worden om te afficheren. Meer info kan je alvast terugvinden via: https://www.herzele.be/publiciteit-en-wegwijzers-langs-de-openbare-weg. Een tip voor de verenigingen is aanbellen bij mensen of de affiches op privédomein mogen hangen.
Mobiliteit
- mobiliteit@herzele.be
- We vragen de toekomstplannen op voor de Schipstraat en alle mogelijke projecten voor Eske.
- Knelpunten oplijsten om doorstroming én veiligheid zo goed mogelijk te kunnen combineren. Terwijl we het sluipverkeer ook aanpakken. We gaan voor principes waar de concrete oplossingen tegenover afgewogen worden.
- Idee om komende maanden een activiteit te doen zoals wandeling of fietstocht door dorp om enkele pijnpunten onder de aandacht te brengen. Zo hopen we laagdrempelig input van dorpsgenoten te krijgen en anderzijds ook cohesie te bevorderen.
- Op basis van input onze visie op mobiliteit te verfijnen om het beleid te inspireren. Zo kunnen we ook hun voorstellen mee aftoetsen.
Adviesraden
- Samenstelling in januari. Interesse in mobiliteit, ruimtelijke ordening en cultuur.
- Contact op 05/08/2024 met Marga Callebaut: Kunnen we de verslagen van de adviesraden ergens terugvinden? Of op één of andere manier bekomen of inzien?
- Een centrale databank met de verslagen is niet ter beschikking. Verslagen kunnen op vraag van een bewoner, door de adviesraad afgeleverd worden. Vraag is wel of deze verslagen een meerwaarde kunnen betekenen voor de dorpsraad. De dorpsraad is een adviesraad samengesteld om integratie en participatie op basis van locatie te bevorderen. Adviesraden worden samengesteld op basis van specifieke activiteiten waartoe betrokken verenigingen of individuen die hier verbintenis mee hebben kunnen toetreden. Beiden zijn dus ‘denktanks’ die adviezen/ideeën kunnen doorgeven, de uiteindelijke ‘gevaren koers’ van deze adviezen zijn steeds na te lezen in de besluiten van het college van burgemeester en schepenen en van de gemeenteraad.
- Contact op 05/08/2024 met Marga Callebaut: Kunnen de dorpsraden eventueel ook een vertegenwoordiger naar adviesraden sturen?
- Er zijn huishoudelijke reglementen per adviesraad opgesteld (te vinden op de website) waarin staat wie kan toetreden tot een adviesraad. Als individu die een persoonlijke interesse heeft in die adviesraad zou dit dus kunnen, maar niet als vertegenwoordiger van de dorpsraad.
Mooimakers
- Op 12 april grote Paaskuis/Kermiskuis. 20 april is het Pasen. Week daarna is het Kermis.
- Reclame in HZ, reclamepaneel Herzele, Pano, nieuwsbrief,…?
- Vuil verzamelen op het dorpsplein om de hoeveelheid te kunnen inschatten. Daarvoor zal wel een auto moeten ingezet worden. Omdat de zakken vaak veel wegen.
- Vrijwilligers vragen om het in de loop van het jaar gecoördineerd regelmatig te doen. Iedereen kan bv. één of een deel van een straat regelmatig doen. Opties bekijken. Bv. whatsappgroep aanmaken, eens samen komen, …
- Mensen enthousiast maken om zich te registreren.
- Hesje, stok, handschoenen, vuilzakken en verzekering voor tijdens het opkuisen als je je bij de gemeente registreert.
- Zwerfvuil@herzele.be => Mailen om zak te komen op te halen.
- Contact op 05/08/2024 met Marga Callebaut: Bezit de gemeente ‘grijpstokken’ die we eventueel kunnen gebruiken bij een zwerfvuilactie?
- De gemeente heeft een aantal van deze attributen (grijper, zwerfvuilzakken). Wensen jullie een zwerfvuilactie op poten te zetten en hebben jullie nood aan materiaal, neem dan contact op via zwerfvuil@herzele.be. Afhankelijk van de beschikbaarheid op dat ogenblik helpt het lokaal bestuur jullie graag verder.
- Eventueel kan er dan een uitleenkoffer aangevraagd worden via Mooimakers.
- Heeft de gemeente een lijst van ‘mooimakers’ in Sint-Lievens-Esse? Kunnen we die lijst bekomen? We kennen er zelf ook wel. We spreken ze nu aan om een lijstje aan te maken. We willen die mensen betrekken bij onze actie. Zij mogen ook eens in de bloemetjes gezet worden… Maar we zouden niet graag iemand over het hoofd zien.
- Jammer genoeg mogen onze diensten deze lijst inzake de GDPR-wetgeving niet vrijgeven.
Sociaal weefsel
- Een structurele activiteit voor nieuwkomers in het dorp is onmogelijk door onderstaande premissen. We kunnen wel proberen om de buurtfeesten meer in de picture te stellen. Initiatiefnemers kunnen we ook eens samen brengen om van elkaar te leren. Noden kunnen we doorgeven aan de gemeente.
- Contact op 05/08/2024 met Marga Callebaut: Kunnen we elk jaar de namen van de nieuwe inwoners van ons dorp bekomen? Misschien kan dat niet omwille van GDPR? Is het dan een optie dat de gemeente expliciet vraagt aan die mensen of jullie hun gegevens (bv. adres en mail) mogen krijgen via de gemeente? We zouden in de toekomst alleszins graag wat zaken doen om het sociaal weefsel te versterken. Zeker de nieuwkomers gericht bij de gemeenschap betrekken lijkt ons zeer belangrijk.
- Het opmaken van een lijst ‘nieuwe inwoners’ is inderdaad een onwettige verwerking van persoonsgegevens. De ambtenaar verantwoordelijk voor de noodzakelijke wettelijke verwerking van de persoonsgegevens kan op dat moment de vraag van de dorpsraad niet stellen, dit om de integriteit te bewaken. Op bovenstaand verzoek kan dan ook niet worden ingegaan.
- We nodigen jaarlijks in mei/juni alle nieuwe inwoners uit van het afgelopen jaar. Misschien kunnen jullie daar iets van flyer leggen?
AED
- Contact op 05/08/2024 met Marga Callebaut: Klopt het dat er nu één AED-toestel is in Sint-Lievens-Esse? Dit aan de kleuterschool. Zijn er plannen om dit aanbod uit te breiden? Is er vanuit de gemeente een aanbod om mensen daarmee te leren werken? Of pakken we dat het best aan zoals in Sint-Antelinks door samen te werken met het Rode Kruis?
- Er is momenteel inderdaad 1 AED in Sint-Lievens-Esse. Ik vroeg de betrokken dienst of er verdere plannen tot uitbreiding zijn, maar de verantwoordelijke is met vakantie, ik koppel ASAP terug. Een overzicht van alle toestellen in Herzele kunnen jullie wel via volgende link vinden: https://www.herzele.be/AED
- Een opleiding is niet nodig, vandaar ook de verspreiding van deze toestellen. Het toestel bepaalt zelf of iemand die schok nodig heeft of niet. Je kan dus niets verkeerds doen. Je luistert gewoon naar de gesproken instructies van het toestel. Indien jullie zoals Sint-Antelinks een opleiding van het Rode Kruis wensen, vragen we jullie rechtstreeks met het Rode Kruis contact op te nemen. Je kan dit doen via volgende link: https://www.rodekruis.be/afdeling/herzele/contact/
Begraafplaats
- Discussie op de gemeenteraad om de natuurbegraafplaats eventueel toch in Woubrechtegem te plaatsen. Moeilijkheden met de vergunningen. O.a. door gebrek aan parkeerplaatsen. Veel hangt samen met de landruil en het idee dat het een nieuwe centrale begraafplaats gaat worden. Dat laatste klopt niet.
Kiosk
- Na de grote dorpsraad waarop de aanwezigen kleuren mochten kiezen is het architectenbureau toch van mening veranderd. Men wou lichtere kleuren. De online bevraging was verwarrend. Er waren 4 opties. Twee ervan hadden dezelfde titel ‘blauw-geel’. We kregen hierover opmerkingen. Sommige mensen begrepen het niet, anderen haakten af door dit foutje.
- Het waren wel degelijk twee versies. Bij de beschrijving stond er ‘Bij dit kleurenpalet heeft de binnenring een lichtblauwe kleur en heeft de kap een donkerdere tint blauw. De binnenkant van de kap heeft een gele tint.’ en ‘Bij dit kleurenpalet heeft de binnenring bovenaan een gele kleur en heeft de kap een blauwe kleur.’. Deze laatste kreeg 12 stemmen (16%) en de eerste 17 stemmen (22%). Groen en oranje haalde 9 stemmen (12%). Groen, blauw en roze haalde het met 38 stemmen (50%).
- Het is begrijpelijk dat mensen denken dat er nog niet veel gebeurd is. Achter de schermen werd door de gemeente wel degelijk hard gewerkt om er vaart achter te zetten. De tijd voor de subsidies tikt immers weg. Door onvolkomenheden zoals een landmeter die in een eerste poging te weinig gegevens had verzameld ging relatief veel tijd verloren. Nog voor het einde van 2024 zouden de werken echt moeten beginnen.
Kalvaer
- Donderdag was er een vergadering met betrokken leden dorpsraad, betrokken burgers en de gemeente.
- Op de vergadering bespraken we wat er kan afgebroken worden. De consenus onder de bewoners van Wijnhuize was om de bouwval af te breken. Dit met behoud van de stabiele elementen. Belangrijke delen van het (roerend) erfgoed kunnen hergebruikt of bewaard worden.
- We denken na over een sociale en actieve functie voor de wijk.
- Nood aan totaalplan met beperkte kosten.
- Wat met ‘Dikke van Wijnhuize’?
Trage wegen
- MTB-probleem in Berevoetweg is doorgegeven daan de gemeente.
- Marktweg (aka skytbaantje). De gemeente zegt dat het open ligt. Nu groeit daar maïs. Het is alleszins doorgegeven aan de gemeente om het te bekijken. Het baantje kan ook rond de akker gelegd worden.