25 oktober 2023 – Regiowerking politie 2022

Regiowerking politie 2022

Op de voorbije gemeenteraad van 25 oktober 2023, werd de regiowerking van de politiezone Zottegem/Herzele/Sint-Lievens-Houtem voorgesteld door Korpschef Tom De Saveur, Commissaris Peter Souffriau en Hoofdinspecteur Tim De Brouwer.

Vooreerst stelde de pas benoemde korpschef (01 juli 2023) zich voor aan de Herzeelse gemeenteraad. Dhr De Saveur is geboren te Sint-Maria-Oudenhove en woont momenteel te Sint-Lievens-Houtem. Zijn roots liggen te Sint-Lievens-Esse (familie De Saveur).

De heer De Saveur is zijn loopbaan begonnen in Brussel. Zo startte hij in 1994 zijn opleiding aan de militaire school (Rijkswacht officiersopleiding). Na zijn opleiding werkte hij mee aan de politiehervorming, meer bepaald op het gebied van strategie, beleid en nationale veiligheid. Daarna volgde een periode bij de federaal gerechtelijke politie (meer operationeel getint vanuit de centrale dienst). Dat was de opvolging van de diefstallen gewapenderhand (hold-ups), gewapende overvallen (banksector, grootwarenhuizen, postsector)  en home- en carjacking.
Vanaf 2012 werd de heer De Saveur verbindingsofficier bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Daar was hij gedurende 10 jaar verantwoordelijk voor de verbindingscel tussen de geïntegreerde politie (zowel federale als lokale politie) en het kabinet en het parlement.
Na deze periode verkaste de heer De Saveur naar het federaal commando van de wegpolitie om daarna in te gaan op de functie van korpschef te Zottegem.
De nieuwe korpschef wil vooral de continuïteit binnen de politiezone bewaren en verder uitvoering geven aan het zonaal veiligheidsplan. Een aandachtspunt vindt hij de toekomstige continuïteit en capaciteit want 1/3 van het politiekorps gaat de komende vijf jaar met pensioen. De uitdaging ligt in de vervanging van deze uitstroom. Verder wil hij ook zijn politiekorps mee laten evolueren met de snel veranderende maatschappij en de evolutie van de nieuwe technologieën en met nieuwe fenomenen zoals cybercriminaliteit.

Na de heer de Saveur kwam Commissaris Souffriau aan het woord. Hier terug de traditionele punten volgens de commissaris:


De wijkwerking
Deze dient als hoeksteen van de politiezone beschouwd te worden. Iedere inspecteur, hoofdinspecteur en commissaris maakt er deel van uit. Van iedere medewerker wordt de nodige inspanning verwacht.


De regiowerking
Commissaris Peter Souffriau is de regionale coördinator van de regio Sint-Lievens-Houtem en Herzele. Hij wordt daarin bijgestaan door zijn collega’s hoofdinspecteur Dries Van Den Bossche (Wijkwerking Sint-Lievens-Houtem) en hoofdinspecteur Tim De Brouwer (Wijkwerking Herzele). Wat Sint-Lievens-Esse betreft is er inspecteur Tom De Pelecyn.


Tenslotte is er ook nog inspecteur Eric Erpels, die verbindingsman is tussen de politiezone en eerste contact van de verschillende directies van de Herzeelse scholen. Hij is ook slachtofferbejegenaar, slecht-nieuws melder en verantwoordelijk voor alle dossiers inzake Jeugd & Gezin, zedenzaken, verontrustende opvoedingssituaties, … Dit alles voor de gemeenten Sint-Lievens-Houtem en Herzele. Een heel zwaar takenpakket.


Kwestie van bereikbaarheid en beschikbaarheid is het politiekantoor te Herzele open op maandag (van 8h tot 12h), woensdag (van 16h tot 19h) en Vrijdag (8h tot 12h). Het hoofdpolitiekantoor te Zottegem is open van maandag tot zaterdag (tijdens de kantooruren). Elke wijkinspecteur beschikt over een dienstGSM en een emailadres, dewelke terug te vinden zijn op volgend webmailadres:
https://www.politie.be/5429/contact/je-wijk/sint-lievens-esse-herzele .
Er is ook onthaal op afspraak: via web op https://www.politie.be/5429/vragen/overige/hoe-maak-je-een-afspraak-eenvoudig-en-online of telefonisch: op weekdagen tussen 8u en 17u  en op zaterdag tussen 9u en 17u op volgende nummers:
Hoofdcommissariaat Zottegem : 09/364.47.30
Wijkpost Herzele : 053/60.70.80
Wijkpost Sint-Lievens-Houtem : 053/62.20.35

     
Meer info m.b.t. de politiewerking van de politiezone Zottegem/Herzele/Sint-Lievens-Houtem kan u vinden op: https://www.politie.be/5429/ .
Er is tevens een Facebookprofiel ( https://www.facebook.com/PZ5429/ ) en een instagrampagina        ( https://www.instagram.com/politie5429/ ).

Na deze tussenkomst van commissaris Souffriau was het de beurt aan hoofdinspecteur De Brouwer.
Hij gaf voor het jaar 2022 volgende cijfers (volledigheidshalve worden deze van 2021 ook gegeven; de gegevens van 2023 zijn nog niet volledig maar worden reeds meegedeeld):

1. Betreffende Intrafamiliaal geweld (slagen, kinderverwaarlozing, niet betalen van onderhoudsgeld,.)

Er deden zich in 2022 73 feiten voor (dit is een kleine stijging t.o.v. 2021 = 69 feiten). Voor 2023 zijn er momenteel 64 feiten.
Voor 2022 betekent dit dus 3,69 feiten per duizend inwoners en scoort de gemeente Herzele als 26ste op 60 rapporterende gemeenten.

2. Betreffende geweld in de publieke ruimte (slagen en verwondingen, vechtpartijen, weerspannigheid)

Er deden zich in 2022 42 feiten voor (dit is een kleine daling t.o.v. 2021 = 45 feiten). Voor 2023 zijn er momenteel 34 feiten.
Voor 2022 betekent dit dus 2,28 feiten per duizend inwoners en scoort de gemeente Herzele als 48ste op 60 rapporterende gemeenten.
De trend zet zich dus verder in 2023.

3. Betreffende woninginbraken

Er deden zich in 2022 57 feiten voor (dit is een stijging t.o.v. 2021 = 46 feiten en een significante stijging t.o.v. 2020 met 29 feiten). De cijfers van 2022 zijn deels te verklaren door een diefstallenplaag te Hillegem eind 2022.
Voor 2023 zijn er momenteel 12 feiten.
Voor 2022 betekent dit dus 3,09 feiten per duizend inwoners en scoort de gemeente Herzele als 12de  op 60 rapporterende gemeenten.
De trend zet zich dus verder in 2023.

4. Betreffende bedrijfs- en handelsinbraken

Er deden zich in 2022 2 feiten voor (in 2021 = 1 feit). Voor 2023 zijn er momenteel 2 feiten.
Voor 2022 betekent dit dus 0,11 feiten per duizend inwoners en scoort de gemeente Herzele als 47ste op 52 rapporterende gemeenten.

5. Fietsdiefstallen

Er deden zich in 2022 16 feiten voor (dit is een kleine stijging t.o.v. 2021 = 14 feiten). Voor 2023 zijn er momenteel 14 feiten.
Voor 2022 betekent dit dus 0,87 feiten per duizend inwoners en scoort de gemeente Herzele als 40ste op 59 rapporterende gemeenten.

6. Winkeldiefstallen

Er deden zich in 2022 24 feiten voor (dit is een stijging t.o.v. 2021 = 15 feiten). Voor 2023 zijn er momenteel 13 feiten. Een verklaring van de stijging kan volgens hoofdinspecteur De Brouwer liggen aan het feit dat bepaalde warenhuizen zoals Lidl en Colruyt meer inzetten op winkeldetectives. Zo zijn er dan ook meer meldingen.
Voor 2022 betekent dit dus 1,3 feiten per duizend inwoners en scoort de gemeente Herzele als 35ste  op 54 rapporterende gemeenten.

7. Drugs (verdovende en stimulerende middelen)

Bezit Lokale verkoop
2021=33 feiten 2021=10 feiten
2022=16 feiten 2022=6 feiten
2023=19 feiten 2023=9 feiten
De laatste jaren is er dus een lichte stijging. Een trend die zich voordoet voor de ganse politiezone.

8. Openbare dronkenschap

2021 = 10 feiten
2022 = 11 feiten
2023 = 11 feiten

9. Vandalisme (vernieling auto, graffiti)

Er deden zich in 2022 52 feiten voor (dit is een  daling t.o.v. 2021 = 75 feiten). Voor 2023 zijn er momenteel 49 feiten.
Voor 2022 betekent dit dus 2,82 feiten per duizend inwoners en scoort de gemeente Herzele als 50ste op 60 rapporterende gemeenten.

10. ICT en informaticacriminaliteit

Er deden zich in 2022 36 feiten voor (dit is een significante stijging t.o.v. 2021 = 22 feiten). Voor 2023 zijn er momenteel 14 feiten.
Voor 2022 betekent dit dus 1,95 feiten per duizend inwoners en scoort de gemeente Herzele als 12de op 60 rapporterende gemeenten.

11. Informaticabedrog

Er deden zich in 2022 51 feiten voor (dit is een stijging t.o.v. 2021 = 43 feiten). Voor 2023 zijn er momenteel 25 feiten.
Voor 2022 betekent dit dus 2,76 feiten per duizend inwoners en scoort de gemeente Herzele als 39ste op 60 rapporterende gemeenten.

12. Verkeersongevallen

 
Volgens type weggebruikerPolitiezoneZone Herzele
Bestuurder185 (52.56%)53 (51,46%)
Fietser64 (18,18%)15 (14,56%)
Passagier53 (15,06%)21 (20,39%)
Voetganger17 (4,83 %)2 (1,94%)
Motorfiets13 (3,89 %)7 (6,8%)
Bromfiets8 (2,27%)3 (2,91%)
Volgens type vervoermiddelPolitiezoneZone Herzele
Auto202 (57,39%)60 (58,25%)
Fiets40 (11,36%)7 (6,8%)
Elektrische fiets25 (7,10%)9 (8,74%)
Voetganger17 (4,83 %)2 (1,94%)
Motorfiets15 (4,26 %)7 (6,8%)
Bromfiets9 (2,56%)3 (2,91%)
Vrachtwagen25 (7,10%)11 (10,68%)
Verkeersongevallen met lichamelijk letsel
2021 = 34
2022 = 48
2023 = 28
Verkeersongevallen met stoffelijke schade
2021 = 93
2022 = 124
2023 = 46
Ongevallenslachtoffers – overlijdens
2021 = 1
2022 = 1
2023 = 1
Ongevallenslachtoffers – zwaar gewonden
2021 = 1
2022 = 13
2023 = 6
Ongevallenslachtoffers – licht gewonden
2021 = 45
2022 = 42
2023 = 22

13. Snelheid

Te snel 0-10 km/h 11-20 km/h 21-30 km/h 31-40 km/h > 40 km/h
Gentweg * 1532 221 18 1 1
Provincieweg 414 42 3 1 1
Ressegemstraat 156 37 6 2 0
Schipstraat * 129 34 8 3 1
* betreffen straten in Sint-Lievens-Esse.

14. Alcoholcontroles (cijfers betreffen de ganse politiezone, verkeersongevallen, aanstalten tot sturen)

Jaar 2021 2022 2023
Negatieve ademtest 87.83% 70.77% 56.72%
Alerte ademtest 1.06% 11.18% 17.16%
Positieve ademtest 11.11% 18.05% 26.12%

15. Hinderlijk parkeren

2021 = 140

2022 = 96

2023 = 49

Na de voorstelling van de cijfers door hoofdinspecteur De Brouwer werden er door twee gemeenteraadsleden vragen om meer verduidelijking gesteld:


Vraag van gemeenteraadslid Filip De Bodt (LEEF)
ICT: U zegt dat het een fenomeen is. Misschien weten jullie daar iets meer over? Ik vind dit een raar gegeven dat in zo een plattelandsgemeente die ICT-toestanden zo boomen. Ik weet niet of jullie weten hoe? Zijn dat bendes of individueel?

Antwoord hoofdinspecteur De Brouwer
Ons leven speelt zich meer en meer af op het internet. Dat is geen nieuw gegeven. Wat we wel zien is dat er sinds 2019 echt wel een stijging is. En dat is zonaal ook zo. Dat is voor alle zones en nationaal ook. Dat zie je in deze cijfers. Het is een veelheid aan informatica misdrijven.

Tussenkomst van Burgemeester Van Tittelboom (Open-VLD)
Ik wil toch wel een beetje relativeren. Twee punten hierbij:
a. De cijfers die naar voor gebracht zijn.
We staan dan wel 12 op 60 (rapporterende gemeenten inzake ICT) maar eigenlijk zou je de lijst in zijn volledigheid moeten zien. Het kan even goed zijn dat met 4 feiten minder we bv naar plaats 48 gaan i.p.v. 12.
b. snelheidovertredingen
We moeten niet zeggen dat het goed is, je ziet het wel. Maar je (=hoofdinspecteur De Brouwer) hebt er zelf naar verwezen dat het (de snelheidsovertredingen) voornamelijk ligt tussen de 0-10 km/h en de 11-20 km/h en dat er heel weinig zijn tegen 100km/h. Wat vooral (door de mensen) wordt verteld is: “hier wordt gevlogen”. Dat blijkt eigenlijk niet he. Als je 5 km/h te snel rijdt – ik zeg niet dat dat goed is – maar dat is wel niet vliegen in een straat he.

Vraag van gemeenteraadslid Filip De Bodt (LEEF)
Een vraag rond intrafamiliaal geweld. Dat verontrust mij. Ik herinner mij dat wij bij het begin van het beleidsplan in het begin van deze coalitie werd gezegd: “We gaan dat niet meer bij de topprioriteiten zetten.” Maar als dat bijna, jaren na elkaar, een verdubbeling is, vraag ik me nu af: past dit in de nationale trend? Is dat overal zo? En ook de vraag: moeten we daar niet campagne gewijs of in een project iets aan doen? Misschien moet er toch extra worden op ingezet via bv de scholen.

Antwoord hoofdinspecteur De Brouwer
We zien er wel een nationale trend in. U moet ook weten dat die feiten meer en meer gemeld worden, dat die barrière ook steeds kleiner wordt en dat ja dat het geweld van binnenshuis veel makkelijker tot bij ons raakt. En ja, kan daar preventief op gereageerd worden ? Natuurlijk ik denk dat het dit alleen maar duidelijker maakt dat er nog ruimte is om iets aan te doen.
Sowieso op het niveau van opsporingen  en de Parketten wordt daar al heel veel aandacht aan gegeven. Er zijn risicotools die de mensen standaard meekrijgen en moeten invullen en waardoor zij bijna automatisch moeten contact opnemen met het Parket. Dat wordt veel harder opgevolgd dan vroeger.  

Tussenkomst van Korpschef De Saveur
Ik wens inzake intra-familiaal even tussenkomen dat er ook wel breed wordt op ingezet, niet alleen vanuit de politie, maar ook vanuit de zorgverleningssector en Justitie. Nu wordt gestart met een pilootproject “Family Justice centrum” waarvan Oudenaarde piloot voor is. De uitrol voor de andere zones volgt de komende jaren. Deze oprichting dus, naar analogie met de zorgcentra (seksueel geweld), waar mensen terecht kunnen en multidisciplinair geholpen worden en waar én politie én justitie én de hulpverleningssector, specifiek voor die intra-familiale problematieken, samengebracht worden. Naar de toekomst wordt de naam van het Family Justice Center gewijzigd naar het “Veilig Huis”.

Tussenkomst van Burgemeester Van Tittelboom (Open-VLD)
Men denkt dat, omdat het niet een prioriteit is in het zonaal veiligheidsplan, dat er daar niet wordt op gewerkt.  Er zijn een aantal prioriteiten die worden vastgelegd door de bestuurlijke overheid en de gerechtelijke overheid. Dit was eigenlijk in het begin van het vorige zonaal veiligheidsplan een prioriteit was opgelegd door het Parket en die later verlaten is door het Parket om over te gaan naar de drugsproblematiek. Maar dat wil niet zeggen dat men daar niet meer op werkt. Men mag niet denken: het is geen prioriteit meer, we doen daar niets meer voor. Dat mag u ook niet denken.
En juist doordat intra-familiaal geweld lang een topprioriteit geweest is, maakt dat mensen er zich nu meer van bewust zijn en dat er meer meldingen zijn

Vraag van gemeenteraadslid Filip De Bodt (LEEF)

Deze zomer zijn er terug wat inbraken en vandalisme geweest in horecazake en in de kringloopwinkel. Ik vraag mij af hoe jullie dan reageren? Wordt Herzele centrum of een andere wijk dan speciaal in het oog gehouden, Hebben jullie genoeg mensen die flexibel kunnen ingezet worden om een oogje in het zeil te houden?

Antwoord hoofdinspecteur De Brouwer
De lokale recherche is daar alleszins mee bezig. We kunnen daar weinig meer over zeggen. Het is wel zo dat als er zo iets gebeurd, dat we daar acties naar plannen. De middelen worden daar echt wel naartoe gericht. Maar alles is een kwestie van capaciteit. Er zijn veel fenomenen die onze aandacht vergen en soms moeten we kiezen waarop we onze pijlen richten.

Vraag van gemeenteraadslid Jo de Loor (ROOD-GROEN)

Ik wou gewoon aanvullend vragen over hoeveel gezinnen het inzake intrafamiliaal geweld effectief  gaat? In die 76 feiten zullen er waarschijnlijk wel gezinnen zijn waar herhaaldelijk moet tussengekomen worden.

Antwoord hoofdinspecteur De Brouwer
Ja dat klopt. Maar daar kan ik uit het hoofd niet zeggen over hoeveel gezinnen het gaat. Maar er zijn inderdaad gezinnen waar we twee, drie of vier keer moeten teruggaan.

Vraag van gemeenteraadslid Jo de Loor (ROOD-GROEN)

Ik zie in de incidentiecijfers geen meldingen inzake dierenwelzijn in 2022. Heeft dat te maken dat er geen registratie meer is van de incidenties of dat er geen meldingen geweest zijn? 

Antwoord hoofdinspecteur De Brouwer
Er waren minder meldingen als voorheen. Dat is ook de reden om andere incidenties die significanter zijn,  te rapporteren.